تست درس اول /دینی پیش

فرهنگی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
سلام علی آل یس سلامی چو بوی خوش آشنایی به وبلاگ صبح امیدخوش آمديد
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



مفيد ترين مطلب را انتخاب كنيد.

تست درس اول /دینی پیش
نویسنده : خدیجه
تاریخ : جمعه 25 اسفند 1391

 

 نمونه سوالات تستی از درس اول تا پایان درس هفت کتاب معارف اسلامی پایه چهارم متوسطه:

درس اول                                     

1) درک نیازمندی جهان، در هستی خود به خدا راهی است به سوی:

1- درک حضور خداوند                                                    2- معرفت عمیق تر نسبت به خداوند

3- تقرب به خداوند                                              4- اعتراف به غنی بودن خداوند

2) فرض هستی بخش برای خدا به آن دلیل باطل است که:

1- هر پدیده ای الزاماً نیاز به هستی بخش ندارد                          2- هستی بخش خدا خود نیز باید خدا باشد

3- خدا پدیده نیست و ذاتش مساوی  با هستی است                       4- هستی بخش خدا نیز خود  پدیده است

3) برترین حق و واقعیت ...................است که ............:

1- ذات انسان حق بودن خود را از خدا می گیرد     

2- خداوند ذات انسان در نهانی ترین لایه های خویش خدا را می یابد

3- ذات انسان در نهانی ترین لایه های خویش خدا را می یابد

4- خداوند هر حقیقت دیگری حق بودن خود را از او می گیرد

4) کدام مورد با مفهوم عبارت قرآنی: «انتم الفقراء الی الله» مطابقت دارد؟

1- فرض تقدم نیستی بر هستی برای برخی پدیده ها محال است

2- منشأ وجود و هستی تمامی پدیده ها ذات آن ها نیست

3- ذات و حقیقت پاره ای از مخلوقات مساوی هستی است

4- همه ی مخلوقات در هستی و بقا به خالقی نیازمندند که قائم به ذات خویش نباشد

5) کدام مورد صحیح نیست؟

1- به اراده ی خداوند مخلوقات آفریده می شوند و به اراده ی او هستی خود را از دست می دهند

2- انسان های کاملتر، فقر و نیازمندی خود به خداوند را بهتر درک می کنند

3- هر چه انسان به معنای حقیقی کاملتر شود، نسبت به دیگران فقیرتر می شود

4- هر چه انسان در کسب کمالات بیشتر پیش رود، بندگی و عبودیتش در نزد خداوند بیشتر و قوی تر است

6) در مقایسه ی رابطه ی بین «ساعت ساز و ساعت» و «جهان با خدا»، کدام گزینه صحیح نیست؟

1- شباهت ساعت سازو خدا در خالق بودن                               2- تفاوت خدا و ساعت ساز در پدیده بودن

3- شباهت ساعت و جهان در پدیده بودن                                  4- تفاوت ساعت ساز و خدا در خالق بودن

7) چرا در قرآن کریم خداوند «غنی» خوانده شده است؟

1- زیرا وجود انسان به خداوند وابسته است و به اراده ی خدا نابود شدنی است

2- زیرا وجود و عدم موجودات و خلق یا نابودی آن ها به اراده ی خداوند وابسته است

3- زیرا کمالات انسان تماماً از سوی خداست و او همواره فقیر و نیازمند به خداست

4- زیرا در مقابل فقر و نیازمندی موجودات،  انسان کامل تر است ولی نسبت به خدا فقیر است

8) در مقایسه ی خداوند با ساعت ساز، کدام گزینه صحیح نیست؟

1- وابستگی کار ساعت و جهان به سازندگان خود

2- محدودیت علم و قدرت ساعت ساز در مقابل علم و قدرت نامحدود خداوند

3- بدیع بودن خلقت خداوند در مقابل تقلیدی بودن کار ساعت ساز

4- خالق بودن خدا و سازنده بودن ساعت ساز

9) کدام گزینه در معنای دقیق «قائم به خود بودن» صحیح نیست:

1- قابل تفکیک بودن هستی از ذات                              2- عدم وابستگی به دیگران در وجود و هستی و بقا

3- مستقل بودن در هستی و وجود                             4- تساوی و برابری ذات و حقیقت با هستی

10) عبارت قرآنی «و یأت بخلق جدید» بیش از هر چیز بیانگر کدام یک از موارد زیر است؟

1- بی نیازی خداوند به موجودات                                    2- نیازمندی موجودات در بقا به خداوند

3- وابستگی وجودی انسان به عوامل متعدد                       4- نیازمندی انسان و موجودات در هستی به خداوند

11) ذات انسان و اشیای موجود در عالم مساوی با موجود بودن نیست زیرا:

1- لازمه ی این تساوی مخلوق بودن تمامی موجودات است          2- فرض نیستی و امکان نبودن برای آن ها وجود ندارد

3- فرض نیستی و امکان نبودن برای آن ها وجود دارد               4- لازمه ی این تساوی مخلوق بودن تمامی انسانها است

12) اصل نیازمندی موجودات در وجود و هستی به خداوند بیانگر کدام صفت خدای متعال است؟

1- خالق                    2- فاطر                          3- لطیف                          4- غنی

13) یک موجود، تنها در صورتی برای موجود بودن نیاز به دیگری ندارد که:

1- پدیده ای غیر مادی نباشد                                                     2- امکان هستی در عالم را داشته باشد

3- پدیده نباشد و ذات و حقیقتش مساوی با موجود بودن باشد             4- ذات و حقیقت آن مساوی با هستی نباشد                  

14) با توجه به استدلال مربوط به نیازمندی مخلوقات به هستی بخش، کدام گزینه صحیح نیست؟

1- موجود بودن جزء ذات خداست و هستی از آن جدا نمی شود

2- هر موجودی از آن جهت که پدیده است نیاز به علت دارد

3- هر موجودی از آن جهت که هست به هستی بخش نیاز دارد

4- موجود بودن جزء ذات انسان و مخلوقات دیگر نیست

15) کدام مفهوم در بیت: «ذات نا یافته از هستی بخش         کی تواند که شود هستی بخش» قابل مشاهده است؟

1- هستی بخش به پدیده ها خودش باید مستقل و قائم به خود بوده و هستی از او جدا نشود

2- هر چیزی که وجودش از خودش نباشد، برای موجود بودن به دیگری نیازمند است

3- هیچ یک از پدیده های جهان را نمی توان یافت که به خود متکی و از غیر خود بی نیاز باشد

4- ذات ما و اشیای موجود در عالم مساوی با بودن نیست و ممکن است نباشیم

 16) از هر یک از عبارات: «وجود انسان وابسته به خداست» و « وجود خداوند به چیزی وابسته نیست» به ترتیب کدام نتایج حاصل می شود؟

1- گرفتن هستی انسان و آوردن مخلوقات دیگری به جای او -  ناتوانی تمام مخلوقات در از بین بردن خداوند

2- ناتوانی تمام مخلوقات در از بین بردن خداوند -  گرفتن هستی انسان و آوردن مخلوقات دیگری به جای او

3- گرفتن هستی انسان و آوردن مخلوقات دیگری به جای او- نیازمندی انسان و تمامی مخلوقات در پیدایش و بقا به خداوند

4- ناتوانی تمام مخلوقات در از بین بردن خداوند -  نیازمندی انسان و تمامی مخلوقات در پیدایش و بقا به خداوند

17) توجه به پدیده های موجود در جهان این واقعیت را آشکار می سازد که:

1- هر موجودی به غیر خود وابسته و نیازمند است.

2- به جز انسان، ذات تمامی پدیده ها مساوی با وجود و هستی است.

3- تنها ذات انسان مساوی با موجود بودن است.

4- وجود و هستی هیچ پدیده ای از ذات آن سرچشمه نمی گیرد.

 18) رابطه ی خداوند با مخلوقات شبیه به کدام یک از موارد زیر نیست؟

1- شعاع نور با لامپ روشن                                     2- فرد ثروتنمند با شخص فقیر

3- روشنایی روز با خورشید                                           4- امواج خروشان با دریا

19) کدام گزینه از شباهت های ساعت و جهان محسوب نمی شود؟

1- پدیده بودن                2- ساده بودن                    3- هدفدار بودن      4- منظم بودن

 

20) از مفهوم کدام یک از عبارات قرآنی زیر، بی نیازی خداوند و وابستگی مخلوقات به دست می آید؟

1- و الله هو الغنی الحمید                                     2- أنتم الفقراء إلی الله

3- إن یشأ یذهبکم                                              4- و یأت بخلق جدید





:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان صبح امید و آدرس tagbakhshiyan1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 1221
:: کل نظرات : 3317

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 23

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 595
:: باردید دیروز : 56
:: بازدید هفته : 651
:: بازدید ماه : 927
:: بازدید سال : 120509
:: بازدید کلی : 422215

RSS

Powered By
loxblog.Com